søndag den 19. april 2009

Nordøstdjursland

Fornæs Fyr

Gjerrild Fyr

>> Flere foto

Nu hvor vandtemperaturen er omkring de 10° C og det vel efterhånden er forår, melder lysten til at se nyt rovand sig. Derfor har jeg brugt en del tid ved computeren for at finde nye isætningssteder, printe kort osv., så jeg har nogle stykker på lager.

Valget af tur til i dag blev Nordøstdjursland, hvor jeg også lige kunne få to nye fyrtårne føjet til min liste. Listen er ganske vist ikke særlig lang endnu og dagens tårne er også de første »rigtige« hvis man kan sige sådan. Jeg har lovet Ole Henrik Lemvigh som driver hjemmesiden fyrtaarne.dk, at levere billeder til ham når jeg får nogle billeder som er gode. Han er selvfølgelig specielt interesseret i foto af tårne som han ikke har på listen - jeg har foreløbig leveret fire tårne fra Horsens Fjord som han ikke havde. Prøv at tjekke om der er nogle fyrtårne i dit daglige rovand som ikke er med på listen, dem vil han sikker gerne have foto af.

Turen startede jeg ved et offentligt slæbested ved Gjerrild Nordstrand hvor der er der gode muligheder for at parkere, men der er ingen toiletter eller andre faciliteter. Der var roligt vand her hvor der var læ for søndenvinden. Men det var hurtigt slut. Da jeg kom rundt om en pynt var der nogle bølger som ville noget. Det var brydende bølger som var mellem 1-1½ meter høje. Det undrede mig faktisk lidt, for vinden var ikke på mere end 5 m/s ifølge DMI, ganske vidst med vindstød på op til 11 m/s, men med vinden fra syd havde jeg ikke forventet bølger af denne størrelse.

Da jeg senere kom hjem og kikkede på et kort (området med høje bølger er markeret med blåt) kan jeg se at det er lige der man kommer fri af Gjerrild Flak og at der i det område er dybt længere ud end de andre steder på turen - det er måske derfor. Det var dog kun over en strækning på tre km at de havde den størrelse, det blev mere komfortabelt efter den strækning. Mærkelig nok var samme strækning ikke nær så slem om eftermiddagen på hjemturen.

Desværre betød denne lille overraskelse at jeg mistede mine fine laminerede kort over Djursland NØ. De blev simpelthen spulet af dækket af nogle af de første bølger, så der har været knald på. De tre kort skal jeg så lige have printet ud og laminere igen. Desværre tillod vandet ikke at jeg slap pagajen alt for længe af gangen, så jeg har ingen billeder af de smukke Gjerrild og Sangstrup Klinter, de er ellers værd at fotografere. Jeg må herop igen en anden gang - i bedre vejr.

Efter en tur i modvind sydover når jeg endelig ned til Fornæs Fyr og går på land. Lige da jeg går på land kommer jeg i snak med en som sejler med miljøskibet i Grenå. Hun fortæller at der tit er marsvin at se oppe omkring Knudshoved. På hjemturen holdt jeg godt udkik, men så dog ingen - de har sikkert fri om søndagen.

Efter nogle foto af det flotte Fornæs Fyr og lidt at spise går turen nordover - og det i et lidt højere tempo! Oppe ved Ræbækgård hilste jeg på fire kajakroere som var ved at komme kajakkerne. Jeg kan se på kortet at der er en lille parkeringsplads - det er måske i virkeligheden et bedre isætningssted end det jeg havde valgt. Jeg fortsætter om til Gjerrild Fyr hvor jeg går på land igen. Da jeg skal til at have en kop kakao kommer de fire roere fra tidligere lige forbi. Det viser sig at de er fra Grenå Kajakklub. Efter en sludder ror de videre og jeg vandrer ind over markerne for at få nogle billeder af fyret.

Da det stadig er tidligt på dagen beslutter jeg mig for at ro en tur ind til Bønnerup også. Jeg kunne svagt huske fra mine kik på kortet at der vist var nogle sandbanker på stykket ind til Bønnerup, men hvor de lige var, det kunne jeg ikke helt huske. Det viste sig at det åbenbart er stort set hele vejen derind. Jeg blev faktisk fanget inde bag en af bankerne og måtte ud af kajakken for at vade ud til dybere vand. Det værste sted stikker det lavvandede område faktisk 700 m ud fra kysten.

Det var en dejlig dag på vandet, dog glemte jeg en enkelt ting - solcreme virker også i april og bør anvendes. Jeg var helt rød i hovedet da jeg kom hjem. Det første jeg gjorde var at finde solcremen frem og lægge den sammen med de andre ting til dagslugen. Det er faktisk ikke helt rigtigt - det allerførste jeg fandt frem var aftersun-cremen.

Vejr: Jævn vind, sol, bølger 1-1½ meter et enkelt område

Distance: 40,5 km

Fugle: Skarv, gråand, havterne, vibe, strandskade, sølvmåge, sildemåge, ederfugl

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: