søndag den 15. april 2007

En »næsten sommer« oplevelse

Foto: Taget fra sydsiden af Gudensø med kik mod vest.

>> Flere foto

En rigtig dejlig kajaktur i fantastisk aprilvejr. Jeg startede fra Emborg Bro - et godt sted med toilet og parkeringsmuligheder. Jeg satte først kursen mod Ry.

Hen over Gudensø og videre op i Rye Mølle Sø. Lige i starten af søen så jeg (igen) en snog der var ved at krydse fra kyst til kyst. Det så jeg også på næsten samme sted sidste år i juli måned. Hvad laver de kryb ude i søen?

Nå, men jeg ville lige op og se om der var nogle isfugle at se i Ry. Jeg har tidligere set isfuglen i den lille kanal, der går fra røret under landevej 445 hen til kanooverbæringsstedet. Men der var ingen i dag, desværre.

Men i stedet for isfuglen fik jeg en masse andre kajakroere at se. Der var virkelig mange der var på vandet i det gode vejr. Flere roede i bar overkrop!. Det var desværre mænd alle tre ;-). Der var også en del kanoer på vandet.

Så gik turen tilbage forbi Emborg Bro, videre ned til Mossø og hen til Klostermølle hvor jeg holdt en kaffepause. Det var rigtig hyggeligt, der var flere familier der havde slået sig ned på området i det gode vejr. Og øh - det er for resten meget længe siden at toiletterne ved Klostermølle er blevet rengjorte. I hvert tilfælde ifølge den tavle hvor rengøringstidspunkterne bliver skrevet, der stod: 14.10.2006!!! Gad vide om det virkelig passer?

Efter kaffepausen tilbage ad samme vej mod Emborg Bro, dog med en længere afstikker ind i Salten Å. Her plejer der nemlig også at være en chance for at se isfuglen. Men nej. Jeg stak lige spidsen af kajakken ind i Salten Langsø (forbudt område - fredet - al sejlads forbudt) for at nyde udsigten.

Herefter gik turen tilbage til Emborg Bro og kajakken på taget igen og snuden hjemad. Lige ved siden af vores bil holdt der i øvrigt en Peugeot med de fedeste kajakbeslag: originale beslag fra Thule, som passer perfekt på Thule stængerne som jo er dem vi også har. Men de koster sikkert en halv bondegård.

Vejr: En smule blæst - ikke noget særligt - mærkede det faktisk kun på Mossø. Solskin fra en næsten skyfri himmel. Temperaturer op på omkring 20ºC.

Distance: 27,9 km

Fugle: Toppet lappedykker, blishøne, fiskehejre, gråand, knopsvane, husskade, krage, hættemåge, hvid vipstjert og gul vipstjert. En stor rovfugl kredsede i lang tid over Gudensø - jeg er ikke så stiv i rovfugle, så jeg ved ikke hvilken art. Mærkelig nok så jeg ikke skyggen af den ellers allestedsnærværende skarv.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: