onsdag den 18. april 2007

Yes! Så har jeg fået en ny kajak

Foto: Fra salgsmaterialet.

>> Flere foto

Det er en tyskproduceret Prijon Barracuda til kr. 11.549,- som jeg har købt hos KajakHuset i Egå ved Århus. Det er unægteligt et stort skridt fremad i forhold til min tidligere Sistema Alaska Tour købt på Nettorvet.

De kajakker som var med i opløbet var Rainbow Lazer Expedition, Hasle Expedition, Prijon Seayak og så Prijon Barracuda. Mit mål var at få en kajak med bedre komfort, større pakkevolumen, en højere hastighed og et ror. Jeg har ikke været i tvivl om at jeg ville have en PE-kajak (plast) igen. Den måde jeg bruger kajakken på egner sig slet ikke til at købe en glasfiberkajak - jeg ville sikkert ødelægge den i løbet af en måned eller to. Jeg har ikke lyst til at skulle ro rundt og hele tiden være opmærksom på om der er noget i vandet der kan ridse den eller at skulle opgive at komme i land nogle steder pga faren for ridser og slag.

Rainbow Laser Expedition var den første der blev valgt fra. Jeg bryder mig ikke meget om den lidt ru overside den har og så syntes jeg at de luger den har får det samlede udtryk til at fremstå noget »billig« - hvad den jo bestemt ikke er!

Hasle Expedition strøg af listen pga det indbyggede ror som ikke kan trækkes helt op. Det er bygget ind i skroget og vil altid mindst stikke ca 5 cm frem som en lille finne. Det vil være i vejen for mig når jeg starter ud fra fx en strand. Så ud med den.

Tilbage var så de to modeller fra Prijon. Jeg var ude hos KajakHuset for at prøvero dem begge. I forvejen var jeg mest lun på Seayak modellen. Den har nemlig en lille dagsluge lige foran cockpitet. Det kunne jo være rigtig fedt til kamera, læsebriller osv. Jeg var egentlig også lun på Barracuda'en men regnede med at den vil være alt for vild til mig.

Efter en prøvetur i Seayak'en syntes jeg egentlig at den i opførsel på vandet mindede for meget om den gamle. Misforstå mig nu ikke, den var selvfølgelig hurtigere og en del mere levende at sidde i - men jeg havde blot forventet en større forskel. Men en rigtig fed kajak.

Til sidst så en tur i Barracuda'en. Så blev det for alvor sjovt! Her skulle jeg virkelig koncentrere mig om at holde balancen - der var rigtig gang i hofterne. Men for pokker for en fart den skyder - det går over stok og sten (kan man egentlig sige det om vand?). Og selv om den ikke er nær så stabil som Seayak'en havde jeg ikke nogle problemer med at holde balancen i den, selv om den lå helt stille - det havde jeg ikke regnet med - så det var en fed opdagelse. Det er vigtigt for mig at jeg kan sidde i båden når den ligger stille på vandet, for jeg er som regel så doven når jeg er på ture at jeg fx spiser frokost i båden. Jeg gider ikke ro i land hvis det kan undgås! En anden betænkelighed jeg på forhånd havde ved Barracuda'en var om den overhovedet var til at vende med. Det er selvfølgeligt ikke så let som med den gamle der kunne dreje på en tallerken, men det fungerede ok til mit behov.

Så alt i alt var det en dejlig oplevelse med Barracuda'en, men. Og der er jo altid et men. Jeg havde jo sat hovedet op efter at få en kajak med en dagsluge i front! Så det store spørgsmål var om jeg skulle vælge kajak efter om der var frontdagsluge eller ej - eller vælge den efter sejlegenskaberne. Jeg valgte det sidste - fik mig så forhandlet frem til at få en vandtæt Prijon dækstaske til kr. 649,- med i prisen - ikke dårligt.

Nu glæder jeg mig bare til at komme ud på vandet og lære den ordentlig at kende. Jeg har jo aldrig roet med ror før, så det bliver spændende hvor stor en forskel det gør. Det bliver som at skulle lære at ro kajak helt forfra - men det bliver feeeeedt!

>> KajakHuset
>> Prijon

Tekniske data:
Materiale: HTP (High Performance Thermoplastic)
Farve: Granit
Længde: 518 cm
Bredde: 55 cm
Cockpit: 81 x 46 cm
Kapacitet: 135 kg
Vægt: 28 kg
Volumen: 345 l
Bagageplads bag: 100 l
Bagageplads for: 47 l

Hastighed: 5
Retningsstabilitet: 5
Stabilitet: 2
Manøvredygtighed: 1
(1=mindst og 5=størst)

Prijon Luxus ror (rorbladet kan hæves og sænkes fra cockpit)
Flex 4 sædesystem (ryg- og lændestøtte kan justeres under sejlads)
Dagsluge bag cockpit
Redningsliner
Fortøjningsline
Dæksnet foran
To bærehåndtag
Pakkeluger med neoprenlukning og hårdt låg
To skot

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: