lørdag den 21. april 2007

Første lange tur i Barracuda'en

Foto: Min nye kajak på land ved »De Små Fisk« i Brassø.


I dag var jeg på den første lidt længer tur i min nye kajak. Turen gik fra Ry via Julsø til Silkeborg. På tilbagevejen var jeg et smut inde i Avnsø (bedre kendt som »Holger Danskes Briller«) og havde lige stævnen inde i Knudsø også.

Jeg var lidt spændt på turen, fordi den allerførste tur i den nye Barracuda var i havet ud for Hov og det var en vild tur. Nok et dårligt valg til den første tur i en ny kajak, forholdene taget i betragtning! Det blæste omkring 12 m/s med fralandsvind og der var rimelige bølger skråt ind på kysten. Yderligere havde jeg sat mig i hovedet at jeg ville prøve hvordan kajakken var at ro uden brug af roret. En ikke specielt behagelig oplevelse, hvor jeg næsten tog flere støttetag end almindelige tag! På den sidste km besluttede jeg mig dog for lige at prøve roret - hvilken forskel det gjorde! Stabiliteten blev straks meget bedre.

Så på denne tur var det så med roret i vandet fra starten! Og denne gang på helt fladt vand, så jeg fik en bedre chance for at lære kajakken at kende. Men det er fuldstændig som at skulle lære at ro kajak helt forfra. Jeg havde fuldstændig den samme fornemmelse af sommerfugle i maven og ærefrygt for kajakken som jeg husker fra de første ture i den gamle kajak. Men jeg kan efterhånden godt ligge helt stille med den og alligevel holde balancen og jeg kan nå om og finde ting i dagslugen (som er placeret bag cockpit).

Jeg var også lidt spændt på hvordan den var at vende med - producenten Prijon giver den selv kun én ud af fem mulige stjerner. Selv om den selvfølgelig ikke drejer som den gamle, er den rimelig at vende med. En kombination af roret helt i bund, kraftige styretag og kantning (forsigtig kantning her i starten!) gør den egentlig OK at vende. Men det bliver fedt at få nogle flere oplevelser og km på bagen. Med hensyn til hastighed er den mærkbart hurtigere end den gamle. Med denne kajak mærker jeg tydeligt svaghederne i min Boreal pagaj - det har jeg aldrig skænket en tanke i den gamle.

Selv om jeg brugte mest tid på at holde øje med spidsen af kajakken og holde balancen, blev der dog også tid til at betragte det smukke landskab her i Silkeborgsøerne og fuglelivet. Jeg lagde mærke til at fuglene kom tættere på mig i den hvide kajak end den gule - jeg ved ikke om det er farven der gør det, men mon ikke? Og minsandten om jeg ikke så en isfugl igen. Da jeg var på vej ud af kanalen som fører ind til Avnsø kom den flyvende næsten han over mig forfra. Først kunne jeg kun se den rødbrune bug, men da den dykkede bagved og slog et sving ind skoven kom den smukke blå metalliske farve til syne. Den er altid et smukt syn.

Vejr: Svag vind fra vest, vel omkring 4 m/s, på udpræget fladt vand. Bidende koldt kl. 7.30 (tæt på frysepunktet ifølge DMI) og godt varmt senere på dagen. Megen sol med enkelte skyer.

Distance: 37,2 km.

Fugle: Isfugl, skovskade, knopsvane, grågås, gråand, gravand, hættemåge, toppet lappedykker, blishøne, fiskehejre, ringdue og krage.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: