mandag den 16. februar 2009

Dagen er tiltagende

Nu skrider det godt fremad med de lyse timer. Siden det var allermest dunkelt her til lands er dagen tiltaget med næsten tre timer. Faktisk er det i dag muligt at have lys nok til roningen i hele 11 timer. Det man kalder borgerligt tusmørke starter nemlig kl. 7.00 selv om solen først står op kl. 7:42 og slutter først kl. 18.00. Det er min erfaring at det er rigeligt lys at ro i, dette borgerligt tusmørke, mens det er noget vanskeligere at orientere sig i nautisk tusmørke. Det kan dog godt lade sig gøre, især hvis det er en dag uden dis, tåge eller skydække. Jeg har ind imellem startet ved nautisk tusmørkes begyndelse. Især hvis det også er muligt at få hjælp af noget månelys.

Det værktøj jeg bruger til at tjekke disse tider er Almanak for Danmark som er lavet og drevet af den entusiastiske gymnasielærer Torben Hermansen fra Nakskov Gymnasium. Siden er et rigtig godt værktøj for den roer som gerne vil have så meget ud af dagen som muligt. Almanak for Danmark har rigtig mange muligheder, det er bl. a. muligt at vælge den by hvor man som regel starter sine ture, så bliver de nøjagtige tider vist for netop denne by. Det er, ved hjælp af kalenderen på siden, også muligt at bruge den i forbindelse med langtidsplanlægning; hvornår står solen op den dag om to måneder jeg har planlagt en tur for min kajakklub eller andet? Siden viser også en markering af hvornår månen står op og går ned, samt hvor meget af skiven der er oplyst.

Almanak i Danmark er også en ganske fornuftig forklaring på hvad de forskellige udgaver af tusmørke egentlig dækker over:

  • Borgerligt tusmørke: Er defineret ved, at solens centrum er mindre end 6 grader under horisonten. Udendørs aktiviteter kan i reglen foregå uden kunstlys, og både horisontlinjen og genstande på jorden kan tydeligt ses.
  • Nautisk tusmørke: Er defineret ved, at solens centrum er mindre end 12 grader under horisonten. Som regel kan man se omridset af genstande på jorden, mens horisonten er vanskelig at skelne.
  • Astronomisk tusmørke: Er defineret ved, at solens centrum er mindre end 18 grader under horisonten. Man ser et mere eller mindre kraftigt genskær af solens lys på himlen. "Lyse nætter" vil sige, at der er astronomisk tusmørke hele natten.
Siden rummer også en hel del andre mere nørdede ting for dem som er yderligere interesserede. For mig er den et fantastisk værktøj som jeg ofte anvender for at få så meget ud af mine kajakfridage som muligt. Et besøg på denne side og selvfølgelig DMI er noget jeg næsten altid gør før en kajaktur.

Det er også muligt at købe en version som fungere på pc’en uden internetadgang, det gjorde jeg for nogle år siden mens jeg stadig betalte minuttakst for min internetforbindelse. I dag er det måske ikke så relevant hvis man ikke skal bruge de mange ekstra features som denne version indeholder (dækker fx hele verden) - lige bortset fra at man på den måde støtter Børnefonden med de kr. 200 som programmet koster. Alene det er jo en ganske fornuftig grund til at købe en version via download.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: