torsdag den 23. april 2009

Helgenæs rundt

WHITE: Et par knopsvaner fanget i flugten, dog ikke fra kajakken.

BLACK: Udsigten fra Tyskertårnet på Helgenæs

>> Flere foto

Endnu en tur ud i nyt rovand denne dejligt forårsdag sidst i april. Valget faldt i dag på Helgenæs og Ebeltoft Vig. Jeg startede på vestsiden af Helgenæs og turen blev således roet imod uret. Der er en ganske fin parkeringsplads lige ned til vandet. Helgenæs er speciel på den måde at man kan ro en 20 km tur og komme tilbage til udgangspunktet uden at skulle ro tur/retur. Der er dog ca. 700 m. at gå mellem startpunktet og slutpunktet.

Vejret er rigtig godt og der er varslet solskin hele dagen og næsten ingen vind. Luften er dog lidt kølig her ved halvottetiden da jeg starter.

Turen går fint sydover og snart får jeg øje på Slettehage Fyr og samtidig også dagens første hurtigfærge fra Mols-Linien. Jeg får lige kastet et blik på GPS’en: 8.35 viste uret. Præcist 18 minutter senere rullede dønningerne ind under kajakken. De var nu slet ikke så voldsomme som jeg havde regnet med, bare lidt over en halv meters penge. Dønningerne blev ved med at komme i 2-3 minutter, så var det ovre.

Nede ved fyret fik jeg lige taget nogle billeder fra kajakken inden turen fortsatte nordover. Jeg syntes det var for tidligt at holde pause endnu. En lille km længere oppe stoppede jeg lige for at fotografere Bursklint. Der var lidt mere dyb brummen fra endnu en hurtigfærge som strøg forbi.

Da jeg kikkede mig lidt rundt fik jeg øje på et udsigtstårn lidt bag mig. Det så næsten for spændende ud til at fortsætte, så jeg strøg ind på land og kravlede de ca. 40 meter op ad skrænten til tårnet. Belønningen var en fantastisk udsigt - faktisk med udsigt til Samsø selv om den var lidt sløret i det disede vejr. Den rute jeg valgte direkte op ad skrænten vil jeg ikke anbefale, der er faktisk anlagt en sti derop, som starter nede ved fyrtårnet - det fandt jeg ud af da jeg kom hjem. Der er ca. 800 meter at gå derfra, men jeg tror det er lettere end den bøvlede kravletur jeg måtte ud på. Tyskertårnet, som det hedder, er et tidligere radartårn fra 2. verdenskrig og er et stykke praktisk nazitysk arkitektur. Man kan sige meget om tyskerne, men de havde sans for at sprede deres beton så den lå med flot udsigt, både her og på vestkysten.

Jeg fortsætter op langs de flotte skrænter og går på land for at holde en pause ved et af de sheltere som Helgenæs Naturefterskole har. Det er plads nr. 537 i »Overnatning i det fri«, det ene shelter ligger umiddelbart ned til vandet, et rigtig godt sted at overnatte hvis man er på de kanter. Mens jeg sidder i solen foran shelteret eller nærmere ligger og får noget frokost bliver der bogstaveligt talt trukket et gardin af tågedis for min udsigt over til Ebeltoft. Fra at have været temmelig klart vejr skifter det på mindre end et kvarter til en sigtbarhed på under 200 meter. Det var meget underligt at iagttage. Disen blev liggende så tæt de næste par timer, men lettede så igen en smule sidst på dagen. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvor ubehageligt det ville være at blive overrasket af sådan en pludselig tågebanke under et længere kryds på åbent hav. Det vil være en ubehagelig oplevelse.

Her hvor jeg holder pause er jeg mindre end en km fra mit planlagte slutpunkt, men har kun roet 20 km, så jeg vil slå et sving ind i Ebeltoft Vig. Jeg ender oppe omkring Lyngsbæk Strand inden jeg kan se på GPS’en at det er tid til at vende om.

Efter roturen tilbage i Ebeltoft Vig kommer jeg tilbage til Helgenæs og går på land. Da jeg har hentet bilen ovre på vestsiden kan jeg se at jeg skulle være gået på land ca. 100 meter længere sydpå. Så kunne jeg have kørt bilen helt ned til vandet. Nu er det tætteste jeg kan komme P-pladsen hvor jeg så bærer kajakken op. Det kan anbefales at gå på land med kajakken her, hvor man kan køre bilen helt ned til vandet.

Skov- og Naturstyrelsen har i øvrigt lavet en anbefalelsesværdig folder om Helgenæs som kan ses på nettet eller fås på de fleste biblioteker. Det er et rigtig godt sted at ro.

Vejr: Let vind, sol og nogen dis, næsten fladt vand

Distance: 41,3 km

Fugle: Ederfugl, sildemåge, stormmåge, strandskade, vibe, fiskehejre, skade, skarv, knopsvane

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: