fredag den 8. januar 2010

Kæmpesø på Djursland



Der er gode nyheder for østjyske kajakroere med hang til søer. I dag er Mossø den største sø i området, men det bliver sikkert anderledes om nogle år. I hvert tilfælde ser det nu ud til at der, med de nye kommunalbestyrelser i både Norddjurs og Syddjurs kommuner, er politisk flertal for at genskabe Kolindsund på Djursland. Siden 1999 har foreningen Kolindsunds Venner arbejdet for denne genetablering og der er på deres hjemmeside mange udmærkede argumenter for en sådan genetablering.


Søen vil blive på ca. 20 km² og er dermed større end både Stadil Fjord med 17,3 km²  og Mossø (som jeg jævnligt ror i) som er på 16,9 km². Faktisk bliver det Jyllands største sø, når den engang etableres. Søen bliver desuden hele 18 km lang, det er næsten dobbelt så lang som Mossø. Hvor dyb den bliver har jeg ikke kunnet finde nogle oplysninger om, men det bliver sikkert særligt dybt.

Faktisk har jeg allerede roet Kolindsund rundt - for et par år siden. Der var godt nok ikke så meget vand at få øje på i selve søen på det tidspunkt, men kanalerne hele vejen rundt var der dog. Men jeg glæder mig til jeg som en 67-årig pensioneret kajakroer skal ro søen rundt og dermed få endnu sø på min liste »Søer jeg har roet i«. Til den tid kan det være jeg skal bruge en hel uge på at ro ca. 40 km rundt. Der vil nemlig gå mindst 15 år før søen er en realitet. Der er meget mere at læse om den politiske proces på de to kommuners fælles hjemmeside om Kolindsund.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: