søndag den 14. marts 2010

Dette er kanosejlads!

Filmens forside - se bagsiden her.
Justine Curgenven - This is Canoeing
CrackleTV, 2010 - 188 min.

Wow, sikken en film. Det var det første jeg tænkte efter at have set de mere end tre timers underholdning igennem. Efter at have set Justines This Is The Sea-serie var mine forventninger store. Og de er til fulde blevet indfriet.

Der er 2 dvd-skiver i æsken, så denne gang er der rigtig god tid til at gå i dybden med alle de 12 kortfilm der jo er tale om. Denne gang er der rigtig meget som falder i lige præcist min smag. Der er nemlig meget fokus på at bruge kanoen til naturoplevelser. Specielt vil jeg fremhæve de to af filmene der gjorde størst indtryk på mig.

Først og fremmest er den sidste film »Mountain River« en flot fortælling. Her følger man en gruppe som er på en 14 dages tur i vildmarken i det nordøstlige Canada. Det er en guidet tur som byder på en hel del strabadser for deltagerne. Turen går ad Mountain River fra dens spæde udspring (der er en del trækken med kanoer) ned til det sted hvor den løber ud i Mac Kenzie River. Det her er, om noget, en tur i vildmarken - det bliver svært at finde steder som er ret meget mere øde.

Desuden er »Dougie Down the Pet« en fantastisk film. Den viser Scott MacGregor der er på tur med sin fireårige søn Dougie ned ad Petawawa River i den canadiske naturpark Alagonquin Park. Det er dejligt at se hvordan Dougie tager det hele i stiv arm og tydeligvis nyder turen i fulde drag. Det er befriende at se at det ikke er alle børn der bliver pakket ind i vat, af deres forældre. Det er desuden et fantastisk landskab de kommer igennem på turen. Smukt at se.

Disse to film er dem jeg syntes bedst om, men det betyder ikke at jeg ikke syntes om resten. Afsnittet »Brichbark Man«, om Erik Simula der padler 1000 miles i en kajak lavet af birkebark, er et smukt indslag. Men langt det meste er til topkarakter, for niveauet i filmene er rigtig højt. Normalt er jeg ikke specielt interesseret i sport og whitewater, men de tre afsnit på denne udgivelse er bestemt værd at se - også mere end en gang. Kortfilmene er filmet i Canada, USA, Wales og Skotland.

Ekstramaterialet er lidt sparsomt, men der er da uddrag fra slalom-konkurrencen for åben kano - med forskellige kameravinkler. Desuden er det der mulighed for at bestille et gratis elektronisk abonnement på to canadiske kanomagasiner »Canoeroots« og »Rapid« - det gælder for fire numre.

Jeg kan varmt anbefale filmen, som kan købes online for ca. 180 kr. Men mon ikke også den dukker op hos din lokal kajakpusher.

DVD 1
1. Kevin Callan 7:27 (turpadling)
2. Dougie Down the Pet 17:40 (tur med børn)
3. Brichbark Man 11:33 (turpadling)
4. Rannoch Moor 24:31 (turpadling, avanceret)
5. Hailey Thompson 8:34 (sport)
6. The Moose 24:47 (whitewater)
DVD 2:
1. Canoe Dance 8:01 (kanoballet)
2. Ray Godwin 6:57 (portræt)
3. Open Canoe Slalom 22:44 (sport)
4. Becky Mason 8:31 ( natur, kunst)
5. Spirit Dancer 9:04(kæmpekano)
6. Mountain River 36:33 (turpadling)

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: