torsdag den 24. marts 2011

Pust, pust

Det var skønt at finde et lille sted i læ for vinden.
Det var godt nok en blæsende dag - 11 m/s med vindstød op til 20 m/s, kaldet hård kuling. Da det var fralandsvind gav det ikke nogle nævneværdige bølger, det var sådan set kun vinden man lige skulle være opmærksom på.

Jeg havde egentlig planlagt at ro fra Århus Havn og nordpå, ud forbi Studstrupværket, men broerne inde hos Århus Kano og Kajakklub var taget ned for vinteren - og der var gang i noget nyt støberi derinde. Jeg har fået lov af klubbens formand til at bruge deres bro til en enkelt tur. Men uden mulighed for søsætning blev det ikke til noget - bortset fra den skønne køretur derind og tilbage igen. I myldretrafikken om morgenen!

Det var selvfølgelig ærgerligt - men det må blive en anden gang. I stedet valgte jeg at høre til Hou og starte lige nord for havnen. Jeg var på vandet kl. 9:30 og startede turen nordover. Der var ikke mange bølger, når det gik højest var det vel omkring en halv meter. Der var nogle dønninger ind fra nordøst. De så sjove ud, for oven på dem blev der dannet små vindbølger som løb på langs af den. Mærkeligt syn.

Det er selvfølgelig ikke helt ufarligt at ro med så kraftig en fralandsvind. På et tidspunkt skulle jeg lige ordne noget ved kajakken og jeg blev temmelig overrasket over hvor hurtigt jeg var langt fra land. Tanken slog mig, hvor langt jeg ville blæse ud, hvis det blev nødvendigt at lave en selvredning med paddlefloat. Det ville være et betragteligt stykke. Jeg må indrømme at det fik mig til at søge noget tættere ind under land. På dette stykke her, mellem Hov og Norsminde, er der ikke nær så meget læ, som på det stykke jeg tog sidste gang (fra Norsminde til Århus). Med vindstyrker af denne karakter er det oplagt at bruge turen på at øve lidt balance i kajakken, så jeg beslutter mig for at forsøge at klare mig uden støttetag. Det er en udmærket måde at træne kantning og forskydning af vægt, som de primære elementer til at holde balancen. Der blev virkelig blæst igennem fra vest og nordvest. Jeg blev forbavset over hvor langt man kan læne sig ind i vinden uden at vælte - yderst lærerigt. Og - he-he - man skal lige huske at sætte sig tilbage igen, når kastevinden stopper! Heldigvis kan man for det meste se på vandet når en kastevind kommer.

Turen går op til Norsminde, hvor jeg vender kajakken og ror tilbage igen. Efter ca. 15 km går jeg på land under en lille skrænt hvor der er læ. Et rigtig hyggeligt sted at holde sin pause. Det er også et ret sjovt sted at fotografere - der er en masse store sten og flere væltede træer som rager ud i vandet. Det er ikke et sted som ret mange mennesker går tur - det er for besværligt at komme forbi dette stykke. Så er det jo godt at man har en kajak.

En dejlig forblæst tur...

PS: Duftindtryk fra turen: Dejlig nypløjet jord og stinkende gylle - desværre mest af det sidste.

Vejr: Hård vind, lidt bølger, sol, luft 12° C, vand 2,6° C
Distance: 27,2 km
Fugle: Strandskade, stormmåge, havterne, gråand, krage

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: