fredag den 6. maj 2011

Hvor meget er IPX7 værd?

Min fine nye Garmin eTrex Legend HCx.
Så holdt min gode gamle Garmin ikke længere til at være udsat for saltvand. Da den på den seneste tur droppede i vandet, mens jeg var ved at stige ombord i kajakken, har den åbenbart taget for meget vand ind - selv om det maksimalt har drejet sig om 3-4 min hængende i snoren lige under vandoverfladen.

Man kan så spørge sig selv hvor meget den mærkning som HCx’en har, egentlig er værd.  Den er, efter IEC 60529 standarden, mærket med koden IPX7. Denne kode har denne definition: »Indtrængen af vand, i skadelige mængder, må ikke være muligt, når enheden er nedsænket i vand op til 1 meters dybde i 30 min.«

Jeg må jo bare konstatere at det ikke gjaldt i dette tilfælde - selv om alle dæksler og lukninger var forsvarligt lukkede. Den har været fugtig tidligere, men er hver gang kommet sig efter at have ligget på radiatoren et stykke tid. Men ak, ikke denne gang. Den kan tændes og skærmbilledet kan svagt anes, men ingen af knapperne fungere. Desuden kan Garmins MapSource program på PC’en heller ikke finde den. Den er hermed erklæret afgået ved døden.

Men den har også gjort det godt. Den holdt i 33 måneder, har været med på 58 kajakture og har således været med gennem 1509 km vand. Med en indkøbspris i august 2008 på kr. 1499,- er det jo meget let at regne ud hvad det cirka har kostet pr km at anvende den! Ud over kajakture har jeg selvfølgelig også brugt den flere gange på land.

I dag har jeg så modtaget en helt ny Garmin med posten. Nøjagtig den samme model som den gamle. Jeg valgte HCx’en igen, fordi jeg egentlig har været ganske tilfreds med den gamle, men jeg må jo erkende at den ikke har været behandlet pænt. Jeg har overhovedet ikke brugt nogen af de mange avancerede funktioner som den indeholder, så jeg havde ikke noget behov for at skifte til en større og dyrere model. Det jeg bruger allermest af et skærmbillede hvor tre ting bliver vist på skærmen: distance, hastighed og klokkeslet. Det er stort set det jeg har brug for at vide mens jeg ror. Indimellem kigger jeg også på mine spor når jeg kommer hjem - men det er egentlig ikke ret tit.

Jeg overvejede dog et kort øjeblik at vælge en decideret maritim model, som fx Garmin GPSmap 62, men den har kun den samme IPX7 kode for vandtæthed som Legend har, så det droppede jeg ret hurtigt igen. Hvis den havde haft koden IPX8 havde jeg helt klart valgt den - eller en anden model som havde det. Men det er der ingen af Garmins håndholdte der har.

Jeg bestilte den nye hos Wupti i går kl. 14:20 og den kom med posten her til formiddag. Det kan man da kalde hurtig levering - mindre end 20 timer. Den er nu fjernet fra deres hjemmeside, så det har sikkert været den sidste de havde - det er jo også en ældre model. Prisen var lavere end sidste gang, nemlig kr. 1.239,-.

Den nye må jeg nok hellere passe lidt bedre på, jeg har overvejet at købe et etui at have den i, som jeg også har til min mobil. Eller måske bare sørge for at den altid sidder ordentlig fast på dækket af kajakken.

2 kommentarer:

Aksel Steen Christensen sagde ...

Hmm... "fejlen" ved den model/type ligger MEGET tit i at den gummikant der lukker bagdækslet bliver slidt og derved utæt,ydermere bliver gummikanten udenom gps'en løs og falder af.
Min knægt har en eTrex Legend H,og den har dælme være hårdt prøvet og fungere stadig,så deres "kasse" hvor elektronikken er meget holdbar.
Min egen Oregon 450T bruger jeg hver gang jeg er på vandet og når jeg geocacher,indtil videre holder den tæt(den har været i vandet mange gange)
Tillykke med dit køb,håber den holder mindst lige så lang tid som den gamle.

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Aksel

Jeg tror du har lidt ret. Ved at sammenligne med den nye kan jeg ser gummikanten egentlig OK ud. Men den gummimuffe som sidder midt i batteridækslet ser slidt ud. Det er måske der synderen er. Det gør måske at den ikke slutter helt tæt mere.

Jeg er sikker på at din Oregon er en kanonfed GPS, når man bruger funktionerne - som du jo gør. Jeg har bare mest brug for et speedometer...

Venlig hilsen Helge

Du syntes måske også om: