mandag den 18. juli 2011

At bide i det sure æble...

Jeg har måttet indse at Garmins produkter ikke er vandtætte, selv om de er testet til at være det. Så jeg har måttet bide i det sure æble og købe en vandtæt pose til at opbevare min helt nye »vandtætte«  Garmin eTrex Legend HCx i.

Jeg er endt med at købe en Over Board Waterproof Camera Case der, som navnet antyder, er beregnet til kameraer, men altså også passer perfekt til en Legend HCx. Den plast som posen er lavet af er ret blød og føjelig, så alle knapper kan meget let betjenes. Det vandtætte etui købte jeg hos KajakHuset for kr. 200,-.

Med i æsken var også en lille pose med det fugtabsorberende materiale silica gel. Der stod på emballagen at det helst skulle være i posen, hvis den blev anvendt i stærk sollys. Det er ikke bare for sjov at den er vedlagt. På den første tur med GPS’en i etuiet havde jeg ikke lagt den ned i og det resulterede faktisk i en smule fugt i posen. Så nu ligger den permanent i posen omme bag ved enheden. Posen har allerede været med på en del ture med meget vand ind over og den er 100% tæt kan jeg konstatere. Eneste ulempe er at det er nødvendigt at tage GPS’en ud af etuiet når der skal skiftes batterier. Men det kan jo ikke undgås.

Mine problemer med Garmin har stået på længe. Først var det en Garmin Forerunner 101 som jeg nåede at få byttet ikke mindre end tre gange inden jeg leverede den retur. I august 2008 købte jeg så en Garmin eTrex Legend HCx der faktisk viste sig at være ganske holdbar. Den tog en sjat vand ind enkelte gange hvor den droppede ned i vandet, men ikke noget der gav nævneværdige problemer. Jeg har konsekvent roet med den på fordækket - sommer og vinter - udsat for en masse saltvand hver gang der skyllede noget ind over dækket - hvilket har været ganske tit. Den har aldrig været i nogen vandtæt pose eller beskyttet på anden måde.

Denne første udgave af HCx’en, indkøbt i august 2008, holdt frem til maj 2011. Den har altså  holdt i 33 måneder, har været med på 58 kajakture og har således været med gennem 1509 km vand. Det må siges at være OK, når den er blevet behandlet som jeg har gjort - uden at beskytte den på nogen måde. Til sidst måtte den dog opgive ævred.

Den nye jeg så fik var desværre ikke nær så stabil som den gamle. Noget tyder på at det har været en mandags-udgave. Allerede på den første tur den var med på tog den vand ind - og det var endda en hel del. Det mærkelige var at der næsten ikke har været vand ind over kajakken på den tur og den har ikke været droppet i vandet. Den er simpelthen bare dårligt samlet tror jeg. Heldigvis lykkedes det mig at få den tømt for vand og tørret uden at den tog skade. Der sikker blot enkelte saltkorn på indersiden af glasset.

Siden den gang har den været i en stramt bundet plastpose når jeg har været på vandet, men til sidst gad jeg ikke at se på sådan en pose mere - og måtte så bide i det sure æble og have pungen op.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: