torsdag den 28. januar 2010

Solskin og plusgrader



Morgenstemning lidt vest for Langå hvor jeg startede.



Kjællinghøl Teltplads: frokost i det grønne - øh, i det hvide!


>> Flere foto

Som jeg skrev i et tidligere indlæg er der ingen steder mellem Århus og Horsens hvor det er muligt at få en kajak i vandet. Det sætter jo visse begrænsninger med hensyn til at komme ud i saltvand at ro. Da det åbenbart tager noget længere tid at få strømmende ferskvand til at fryse, var det nærliggende at finde et stykke af Gudenåen at ro på, lige som sidste tur.

Valget faldt i dag på stykket fra Langå til Bjerringbro. Jeg startede ud fra Åbro lidt vest for Langå. Normalt kan man køre næsten helt hen til vandet ad en lille grusvej, men den var desværre helt blokeret af sne som sneploven havde skubbet til side. Derfor måtte jeg ned ved broen af en meget glat og stejl stentrappe. Det var ikke let at få kajakken op og ned der. Desuden holdt jeg en smule ulovligt med katastrofeblink slået til mens jeg fik grejet smidt af og senere på igen.

Det var en rigtig smuk dag i dag med høj himmel stort set hele dagen - det er altså sjovere end at ro i gråvejr. Som jeg plejer startede jeg med at tage turen op mod strømmen, som i dag var knap så slem som det stykke jeg tog sidst. På et tidspunkt så jeg en rovfugl som anvendte en lidt speciel jagtteknik. Den kom flyvende hen over åen helt nede ved vandoverfladen så vingerne næsten rørte vandet. Så slår den lige et sving op over brinken og slår ned på et eller andet bytte inde på land. Normalt ser man dem slå ned fra stor højde, men det her så elegant ud.

Da jeg kommer op til Kjællinghøl Teltplads, efter ca. 12 km, går jeg på land og holder min frokost og sidder for at nyde solen og varmen. Jeg går lidt rundt og mindes den overnatning jeg havde her sammen med Michael tilbage i oktober 2007. Da var vejret noget mildere end nu. Desuden var toilettet også åbent dengang - det er låst af for vinteren nu. Godt jeg ikke havde brug for det.

Derefter fortsætter jeg op forbi Bjerringbro, inden jeg vender og nyder tilbageturen i fulde drag. Jeg er dog nødt til at ro lidt til for jeg har lovet fruen at være hjemme senest 17.30 med automobilen.

Længste og skønneste tur til dato i år.

Vejr: Let vind, fladt vand, sol, plusgrader

Distance: 31,0 km

Fugle: Knopsvane, sangsvane, canadagås, husskade, lille lappedykker, grønbenet rørhøne, skarv, blishøne, solsort, krage, gråand, stor skallesluger, stormmåge, en enkelt rovfugl.

2 kommentarer:

Karina sagde ...

Hej Helge,

Du er bare så sej at du kommer afsted her om vinteren. Sikke smukke billeder du har taget.

Jeg må indrømme jeg savner at komme ud at ro kajak nu. Jeg har ikke holdt det ved lige siden efteråret. Men det skal nok komme.

Selvom vi har isvinter så varer det heldigvis ikke ved.

God weekend

Kh Karina

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Karina

Det er heller ikke let at finde vand uden is lige for tiden - men heldigvis er Gudenåen stadig isfri.

Jeg glæder mig også til noget tøvejr! Også god weekend til dig.

Venlig hilsen Helge

Du syntes måske også om: