onsdag den 14. september 2011

September - retrospektivt

Her er lidt foto fra mine kajakture i september måned gennem tiden.
Alle foto er manipuleret i Photoshop og/eller andre programmer.

  En septemberaften på vej hjem fra en tur rundt om Tunø sammen med Henrik Sønderstrup.
Læs historien her.

Klar til afgang fra stranden nord for Hov havn - tre kvarter før solen står op.
Læs historien her.
Et skibsvrag der havde lagt sig lidt om på siden i Mariager Fjord. Forfaldets smukke æstetik.
Læs historien her.
Min dengang 12-årige søn Anders i fin stil ud mod en øde ø hvor vi overnattede.
Læs historien her.
Kajakker linet op til Havkajakroernes efterårstræf i september 2007
Læs historien her.

Jeg har gennem tiden roet 21 kajakture i september måned - det har resulteret i 708 km i alt. Gennemsnitslængden for mine septemberture ligger på 34 km pr. tur, det er kun overgået af juli måned hvor den gennemsnitlige turlængde er helt oppe på 37 km. Desuden er det kun juni der overgår september med hensyn til antal ture (24) og antal km (768). Så alt i alt er september en god kajakmåned for mig. Måneden har også budt på i alt fire ture med overnatninger gennem tiden.

September er med 73 mm nedbør en af de tre måneder der er vådest. Dagtemperaturen ligger på kun 16,4° C og nattemperaturen er nede på 9,1° C. Men måneden byder heldigvis også på en del sol - 128 timer i snit.

September har sit navn fra den gamle romerske kalender hvor den var den syvende måned, septem på latin. Det gamle danske navn for måneden var Fiskemåneden. Det var her de fede sild skulle fanges og nedsaltes til vinteren og en stor del desuden til eksport.

Månedens vers
Nu skal bonden sit korn udtærske,
og fiskeren fanger silden ferske.
Svineflæsk jeg gerne æde må,
dejligste fåremælk og gedemælk også.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: