torsdag den 1. januar 2009

Kajakåret 2008

Så er 2008 gået og det er tid for at gøre status over mit fjerde år med havkajak. Et år der har været omkranset af is, da både min første og sidste tur i år bød på is.

Det var også et år hvor jeg ikke fik roet så meget som jeg gerne ville. Det blev ikke til mere end 621 km alt i alt. Dels fordi et jobskifte i løbet af sommeren krævede en hel del af mig - hvilket betød at jeg overhovedet ikke fik roet i august og september. Det er ellers de måneder jeg plejer at ro mest i. En anden årsag er at jeg helt mistede motivationen under min flerdagestur i sommer og afkortede den med temmelig mange km. Og en tredje forklaring er at en planlage 4-5 dages tur i uge 50 gik i vasken fordi jeg var syg med pandehulebetændelse, det var rigtig surt, for den tur havde jeg glædet mig meget til. Så alt i alt har jeg ikke været alt for heldig i år. Det er ikke kun dovenskab som ligger til grund for de få km!

Selv om jeg kun har roet lidt mere end det halve af hvad jeg gjorde i 2007 er det alligevel blevet til mange skønne ture. Der er heldigvis også blevet tid til nogle ture ud på nyt rovand - det er altid spændende at komme til at ro nye steder. Jeg har fx været på Vejle Fjord en dag og en lang dagstur på Limfjorden blev det også til.

Jeg fik ikke erobret nogen nye søer eller øer, det var jo en skam. Til gengæld er jeg startet på at samle på broer og fyrtårne og det er til blevet til en del.

Lidt rostatistik
Beskrevet lidt tørt i tal, fik jeg roet 621 km over 19 dage, hvilket giver en gennemsnitlig turlængde på 32,7 km. Hvis der ikke var mange rekorder i 2008, var dette dog én af dem. Min tidligere rekord fra 2007 lød på 30,9 km/tur.

De måneder jeg har roet mest i var maj, juni, juli, og november - uden disse fire måneder havde der ikke været meget ved den rosæson - disse fire måneder repræsenterer 87 % af mine roede km.
Det som virkelig trak ned, var at jeg slet ikke havde kajakken i vandet i januar, marts, august og september. De resterende fire måneder blev det kun til en enkelt tur hver måned.
Fordelingen mellem roning i salt- og ferskvand er ca. fifty-fifty, helt som det plejer at være.
Den eneste flerdagestur jeg har været på var i starten af juli, hvor jeg over tre dage roede 110,7 km - hvilket var noget kortere end planlagt.

Nyt kajakgrej
Af nyt grej til kajakken faldt det stort set kun i kategorierne elektronik og vinterbeklædning.
Da min gamle Gramin Forerunner 101 brød endegyldigt sammen var det tid for en ny og bedre model. Valget faldt på en Garmin eTrex Legend HCx som jeg er ganske tilfreds med. Jeg har endnu ikke lavet et indlæg om hvordan den fungere i kajakken, fordi jeg ikke syntes jeg kender den godt nok endnu. Den skal lige runde nogle flere km, før jeg vil skrive noget om den.

I kategorien vinterudstyr har jeg fået støvler, luffer, neoprenhætte, langærmede uldundertrøjer og et par skibukser som »landgangstøj« - alt sammen noget som gør vinterroning til en mere behagelig fornøjelse. Jeg har skrevet lidt om hvordan de er i praksis i et tidligere indlæg.

Nyt turgrej
Med henblik den aflyste tur i december købte jeg også nogle varme ting til lejrlivet. Bl.a. en god dunsovepose og en lagenpose som også virker som varmeforstærker. Ellers var det mest en masse småting jeg købte til at gøre lejrlivet mere behageligt.


Yderpunkterne
Nogle af yderpunkterne i kajakåret 2008 var:

Længste: En skøn tur fra Fladbro ved Randers til Bjerringbro tæt ved Tange Sø. Først ca. 30 km op mod strømmen i Gudenåen og derefter tilbage igen. I alt 60,7 km. PS: Tilbageturen var den hurtigste!

Mørkeste: En meget speciel tur midt i november, hvor jeg tog af sted for at ro i fuldmånelyset ved Gudensø.

Kammeratligste: En lille tur jeg roede sammen med min gode ven Søren som aldrig havde prøvet at ro kajak. Vi havde sidste sommer været på kanotur sammen og roet mange km sammen med mine unger - der kom vi selvfølgelig til at snakke om at ro kajak. Men det blev altså først i år vi fik tid til det.

Tredjekorteste: Da den korteste tur også var den mørkeste og den næstkorteste var den kammeratligste, kommer her den tredjekorteste: Det lille stykke på 12,9 km jeg roede fra Fladbro Camping ind til Randers, inden jeg mistede gejsten på min sommertur.

Mest pinlige: Denhar jeg jo egentlig ikke så meget lyst til at fortælle om - er det ikke meget naturligt? Faktisk udelod jeg skandalen af den beretning jeg skrev om den tur hvor det gik galt. Men nu er der gået lidt tid, så her kommer den: Jeg praler jo tit og ofte af at jeg aldrig er kæntret i min kajak - ud over selvfølgelig i de tilfælde hvor det, i forbindelse med øvelser, er med vilje. Jeg må med bæven i tastaturet indrømme at det ikke er helt i overensstemmelse med sandheden!
Faktisk kæntrede jeg den 17. oktober under en kort morgentur. Min nysgerrighed havde bragt mig et stykke op i Døde Å. Da jeg kommer til et sted hvor der er en lille bro som det er umuligt at komme under, er der ikke andet at gøre end at vende kajakken. Der er bare den hage ved det, at åen er temmelig smal. Faktisk rører kajakken næsten ved begge bredder. Da kajakken så vipper over til den ene side og jeg selvfølgelig vil lave et støttetag sidder pagajen sgu fast i en af de lavthængende grene ud over vandet. Tja - det koster så en ufrivillig tur i baljen. Det må have set helt og aldeles komisk ud, men heldigvis var der ingen i nærheden.
Jeg har nu tænkt mig at fortsætte med at prale af at jeg aldrig er kæntret i min kajak, så bare glem at du har læst ovenstående...

Hyggeligste: En heldagstur til Limfjorden, nærmere bestemt Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning. Forrygende godt vejr og mange spændende besøg på land. Noget nær den perfekte kajakoplevelse.

Smukkeste: Det er egentlig svært at vælge, men det må blive min første tur på Vejle Fjord. Her fik jeg taget nogle gode billeder.

Mest trælse*): En tur op langs Odderkysten fra Hou til Norsminde med en insisterende vind fra øst og bølger ind fra siden - som sagt træls!

*) Som en service, for de af mine læsere som ikke bor i Region Midtjylland eller af andre uforklarlige årsager ikke forstår jysk, kan jeg oplyse at udtrykket »træls« stort set beskriver det samme som det udmærkede nydanske modeord »nederen«. Hvis du så heller ikke kender det udtryk, vil jeg gætte på at du i hvert tilfælde ikke har skolesøgende børn! Men et yderligere hint kan være, at udtrykket ikke er udpræget positivt.

Bloggen
Som mange bemærkede var KajakBloggen.dk lukket ned en længere periode i august-september - det var simpelthen i frustration over udsigterne for min kajakroning. Et jobskifte, travlhed på hjemmefronten osv., gjorde det umuligt at komme på vandet. Lige mens jeg stod i det, regnede jeg sådan set ikke med at der var mange chancer for at det ville ændre sig. Faktisk var jeg på et tidspunkt ved seriøst at overveje helt at sælge kajakken og alt grejet - og måske begynde at samle på frimærker i stedet for (det med frimærkerne passer ikke). Men det ændrede sig heldigvis, både med det nye job og presset på hjemmefronten.

Men inden jeg kom på vandet igen, lukkede jeg alligevel bloggen op efter de forbavsende mange henvendelser jeg fik fra læsere som syntes det var en skam at lukke den helt ned. Tak for de mange mails osv. - det er bl.a. på grund af jer at KajakBlokken.dk findes endnu.

Selv om bloggen var lukket ned i over en måned, har der alligevel været forbavsende mange besøg i år, helt præcist 7.644 klik ind på min blog i 2008.

Jeg har foretaget nogle forskellige små ændringer i løbet af året. Jeg tilføjer løbende nye links til private sider, både danske og udenlandske. Jeg har et lille felt kørende med nye indlæg fra Paddling Planet - her er der rigtig meget inspiration at hente fra kajakbloggere over hele verden. Blogger har også givet os mulighed for at have faste læsere tilknyttet. Det er en meget sjov ting, dem som tilmelder sig får så vist et lille billede som samtidig er et link til deres bloggerprofil. Tak for den funktion Blogger.

Jeg samlede også på et tidspunkt en masse forskellige funkitoner, som fyldte lidt rigeligt i højre spalte, til en lille række ikoner.

---

Selv om det ikke har været et år helt på toppen, er det alligevel et år hvor jeg har oplevet rigtig meget og lært mange ting.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: