tirsdag den 1. januar 2008

Kajakåret 2007

2007 blev et begivenhedsrigt kajak-år for mig med mange km, flere ture med overnatninger, ture i nyt rovand, medlemskab af Havkajakroerne, en ny kajak og en masse andet grej.

Statistik
For nu at lægge ud med det mest tørre først, så har jeg i 2007 roet 1.175 km, fordelt på 38 rodage. Det giver en gennemsnitlig længde for turene på 30,9 km, det er lidt længere ture end sidste år hvor gennemsnittet var på 29,4 km. Jeg har ikke roet i månederne februar, marts og juli, men alligevel har jeg i gennemsnit roet 23 km pr uge. Jeg har kun roet 48 km i min gamle kajak, resten er roet i min Prijon Barracuda. Fordelingen mellem ture i 'sø og å' og 'hav og fjord' er næsten ligelig fordelt, med en lille overvægt til 'hav og fjord'. Jeg har været på tre ture med overnatning som tilsammen udgør 312 af de roede km. Korteste dagstur har været på 7 km og den længste på 61,3 km. Du kan altid følge med i min ro-statistik ved at klikke på linket øverst i højre spalte. Det er for det meste opdateret.

Kajakgrej
Vigtigst, så fik jeg endelig en ny kajak i 2007. Jeg brugte lang tid på nettet til at finde ud af hvad jeg kunne få for det beløb jeg havde til rådighed. Jeg endte med at købe en Prijon Barracuda, som er en forholdsvis smal og livlig kajak, primærstabiliteten er ikke noget at skriv hjem om, men det opvejes rigeligt af den rigtigt gode sekundære stabilitet. I starten var jeg ikke særlig tryg ved den, men i dag hvor jeg prøvet den af, også i hårdt vejr, er jeg rigtig glad for den. Og helt tryg ved den. Den er fantastisk i bølger. Omkring mit valg af kajak er der mere at læse her.

Det næste som så skulle udskiftes var min meget ringe pagaj. De overvejelser jeg gjorde mig forbindelse med købet står at læse her. Det endte med en Werner Camano glass som jeg er ovenud tilfreds med. Dens gode greb i vandet har reddet min r.. mere end én gang.

Da jeg skulle have en ny svømmevest måtte jeg ud i et enkelt fejlkøb inden jeg endte med den NRS Vista jeg har nu. Den sidder rigtig godt pga. de mange justeringsmuligheder - den kan tilpasses både sommer- og vinterbeklædning. De to lommer på den er uundværlige for mig. Her ligger digitalkameraet i den ene og læsebriller og mobiltelefonen i den anden lomme.

Desuden har jeg fået en udmærket kort åndbar jakke med hætte; det med hætten har jeg været glad for rigtig mange gange. Det er egentlig ikke en kajakjakke, men den er rigtig god. Og endelig blev mit elendige PVC sprayskirt udskiftet med et Reed AquaTherm som passer perfekt til Barracudaen. Det er helt tæt og er meget let at få af.

Turgrej og andet
Med hensyn til turgrej var jeg håbløst bagud - det var mest noget gammelt bras jeg havde, men bevares, det fungerede da. Bl.a. fik jeg et nyt telt fra Toursport, et Robens Small Dreamer. Det har været med ude i elendigt vejr og bestået prøven. Desuden et rigtig godt liggeunderlag: Therm-a-rest Trail Light Regular. Det er let, fylder meget lidt og 100 gange bedre end mit gamle.
Mit gamle digitalkamera led druknedøden, så det er blevet erstattet af et Olympus µ 725 SW. Det skulle være et vandtæt kamera denne gang!

Yderpunkterne
Jeg har været på mange og meget forskellige ture i 2007. Jeg vil lige fremhæve nogle af yderpunkterne.

Smukkeste: Her er det svært at vælge. Selv om min tur med Michael på trediedagen (fra Sminge Sø til Kjællinghøl) ligger højt i klassementet, må det alligevel blive min tur rundt om Hjarnø som løber af med sejren. Selv om vejret ikke var særlig godt, var det fantastisk at ro rundt i nærmest helt sort vand den dag.

Længste:
Fra Alrø ned til Juelsminde og retur - i alt 61,3 km. Den aften kunne jeg godt falde i søvn.

Længste med overnatning: Fra Skanderborg til Udbyhøj ved Randers Fjords udmunding - i alt 143 km. En dejlig femdages tur som jeg roede med Michael.

Vildeste: Krydset jeg tog sammen med Bent og Steen under Havkajakroernes efterårstræf på Fanø i en 12-14 m/s. Det er nok det tætteste jeg endnu har været på en tur i baljen, som kunne være gået galt. De vildeste bølger jeg har roet i, må have været dem jeg blev overrasket af under »Tour de Odderkysten« lige uden for Sondrup.

Dummeste: Uha, her er der desværre en enkelt storfavorit: Min tur rundt i kanalerne omkring det gamle Kolind Sund. Her er det forbudt at ro - det var godt nok dumt gjort!

Vådeste: Ha-ha, det må blive de små 10 km jeg roede under kursus hos KajakHuset. Det var jo nærmest halvdelen af tiden vi lå i vandet. Men det var et godt og lærerigt kursus.

Hyggeligste: Min lillebitte tur sammen med min store søn Anders. Han har mange gange siden sagt, »Åh far, hvornår skal vi ud i kajakkerne igen«.

Korteste: Min allerførste tur i Barracudaen. Jeg havde egentlig ikke tid, men jeg ville bare ud for at prøve den, nu jeg lige havde købt den. Det blev kun til syv km.

Andet
I maj måned tog jeg mig endelig sammen og meldte mig ind i Havkajakroerne. Det har jeg været rigtig glad for, jeg har brugt deres debatforum en del og fået hjælp og ideer den vej. Desuden var jeg med på efterårstræf på Fanø - det var en rigtig god oplevelse.

Kajakåret har også budt på en del nyt rovand for mit vedkommende: Mariager Fjord, rundt om Fur, vandet fra Horsens Fjord ned til Juelsminde, Randers Fjord, hele Nørreå for at nævne nogle.

Der er også løbende blevet justeret på KajakBloggen.dk i løbet af året og det vil sikkert fortsætte. Jeg har langt om længe fået lagt en lille engelsk tekst på siden som en orientering til de besøgende som jeg kan se jeg har fra udlandet, selv om det ikke er mange. Desuden har jeg lagt en lille gadget med månefaser ind. Jeg bruger den selv (sammen med Almanak og DMI) til at forudse om jeg kan forvente noget ekstra lys fra månen om morgenen, når jeg ror ud inden solopgang - hvilket ofte sker.
Desuden lagde jeg i juni måned en tæller fra SiteMeter ind på siden. Her kan jeg følge lidt med i hvor mange besøg siden har, hvor længe der bliver kigget osv. Den vil jeg beskrive nærmere når den har kørt et års tid, så er der noget statistik som holder vand. Desuden har jeg for nyligt tilmeldt mig Google Analytics, som måske kan give et endnu mere nuanceret billede af besøgene på siden end SiteMeter - det vil vise sig.

--------

Det har, alt i alt, været et fedt kajak-år for mig. Jeg håber 2008 bliver lige så spændende.

Ingen kommentarer:

Du syntes måske også om: